Fuzzy logic

H γοητεία, ή μήπως η «λογική» του παράλογου;

Εδώ και αρκετά χρόνια κατάλαβα πάρα πολύ καλά, καθαρά και ξάστερα σαν το γάργαρο νερό, πως οι φωτογράφοι είναι ανταγωνιστικοί.

Αλλά είναι πολύ περισσότερο ανταγωνιστικοί οι προμηθευτές τους, έμποροι, εισαγωγείς, και γενικότερα όλοι όσοι ασχολούνται με τα φωτογραφικά και τη φωτογραφία επάνω από τους φωτογράφους που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους και τα προϊόντα τους.

Δεν σημαίνει αυτό οτι οι φωτογράφοι είναι χαζοί και οι άλλοι οι ξύπνιοι. Απλά οι φωτογράφοι είναι περισσότερο δημιουργοί από έμποροι.

Έχω ακούσει απίστευτες προτάσεις να ξεστομίζονται, και έχω ζήσει αμέτρητες προσβολές από δήθεν εξυπνότερους, ικανότερους, επιτυχημένους, εμπορικούς, καλλιτέχνες, διευθυντές κλπ. Ευτυχώς δεν είναι όλοι έτσι.

Εγώ ποτέ δεν ήμουν κάτι από όλα αυτά, έτσι αναγκαστικά παρακολουθούσα και κατέγραφα στη μνήμη μου τα τεκταινόμενα, αντλούσα διδαχή και γνώση, σπανίως απαντούσα.

Έχω δώσει αρκετές διαλέξεις και σε μια από αυτές για παράδειγμα μιλούσα για το πρότυπο JPEG. Είπα λοιπόν πως είναι ένα πρότυπο πολύ χρήσιμο γιατί μας βοηθάει να αποθηκεύουμε πολλές ψηφιακές φωτογραφίες σε μικρά αρχεία και γρήγορα. Αλλά από τη στιγμή που επιβάλλει συμπίεση, κάτι χάνεται αναγκαστικά και πως ειδικά οι επιφάνειες με απαλές διαβαθμίσεις όπως τα σύννεφα κι οτιδήποτε άλλο μπορεί να υποστεί συμπίεση, θα συμπιεστεί και κάποια «πράγματα» θα χαθούν. Διαφορετικά, υπάρχουν τα αρχεία TIFF, RAW και αρκετές άλλα πρωτόκολλα, όπως πχ Targa, που δεν επιδέχονται καμιά συμπίεση και επομένως δεν χάνουμε τίποτα εκτός από χώρο αποθηκευτικό και χρόνο για τη καταγραφή (buffer -HD – memory card). Όπου κι αν ανατρέξετε, αυτά θα διαβάσετε.

Εγώ πέρα από ότι το διάβασα σε πολλά έντυπα, το έχω και πειραματικά αποδείξει, και φυσικά το είχα δείξει στη παρουσίαση. Αλλά μερικοί φωτογράφοι, πραγματικά δεν βλέπουν…

Το πρότυπο JPEG είναι χρήσιμο αλλά απολεστικό.

Κι όμως βρέθηκε κάποιος που σώνει και καλά ούτε λίγο, ούτε πολύ, είπε πως έχω μεγάλο λάθος!

Ήταν όμως η διαφωνία για τη διαφωνία, ή απλά δεν ήξερε! Εκ των υστέρων κατάλαβα ότι ήταν θέμα προσβολής σε μένα, ακούγοντας άλλους συναδέλφους να κρίνουν τη συμπεριφορά του. Δηλαδή γιατί να κάνω τη παρουσίαση κι όχι άλλος.

Παρακολουθώ τα ντοκουμέντα και τις «βόμβες» των ΜΜΕ με τα επιλεκτικά θολώματα για τη προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Ακόμη και πινακίδες περιπολικών έχουν θολώσει, πρόσωπα αναγνωρισμένων εγκληματιών έχουν σβηστεί, δημοσίων προσώπων – καταχραστών τα δεδομένα είναι ευαίσθητα, και αναρωτιέμαι. Τι είδους ενημέρωση είναι αυτή; Τι ευαισθησία; Ποιος είναι αυτός που επιτρέπει να αλλοιώνεται ένα έργο τέχνης όπως είναι κατά το νόμο η φωτογραφία, δίχως την άδεια του δημιουργού του; Του κερατά η πόρτα μόνο να μη τρίξει; Εδώ ο νόμος γιατί είναι τυφλος; Δηλαδή όλοι είναι τυφλοί, κι αν δεν είναι πρέπει να τυφλωθούν αρκεί να μη θιγεί ο παράνομος;

Υπάρχει λογική σε αυτό; Θα δεχόμουν μόνη λογική τη προστασία των ημών προβάτων από τους λύκους τους πονηρούς και κακούς (εκδίκηση).

Όμως αυτά (και άλλα πολλά) είναι πταίσματα παραλογισμού μπροστά στο ότι σήμερα, το 2017, στην Ελλάδα της μαυρίλας, όπου ο ανταγωνισμός πλέον έχει καταστρέψει τα πάντα. Οι επιχειρήσεις imaging (με ενοχλεί αφάνταστα ο όρος αυτός να ξέρετε,) μαζί με τους πελάτες τους, τους φωτογράφους,  με δυσκολία επιβιώνουν, ή κλείνουν αναγκαστικά. Σήμερα λοιπόν, όταν τεράστια ποσά έχουν σπαταληθεί σε εξοπλισμούς ψηφιακής τεχνολογίας και όλοι έχουν στραγγίξει, την εποχή που είναι ζήτημα αν ο κλάδος μπορεί να στηρίξει μια κλαδική έκθεση κάθε δυο χρόνια (όποτε βολεύει φυσικά τους έμπορους), ο κλάδος αυτός των κατασκευαστών και εμπόρων θα κάνει, έκανε, δυο εκθέσεις, σε δυο σημεία στην Αττική, με διαφορά 2 ημερών!Δηλαδή οι συλλογικές αποφάσεις απαλλάσουν όλους από κάθε λάθος απόφαση; Πολλοί όμως φίλοι είδαν μόνο μια έκθεση, και πολλοί δεν πήγαν επίσης σε καμιά από αντίδραση!

‘Αντε και δεν ξέρω τι λέω εγώ. Να όμως που η σημαντικότερη έκθεση φωτογραφικών ( Photokina) στη Γερμανία αλλάζει, θα γίνεται κάθε χρόνο άνοιξη. Άντε τώρα λεβέντες να τα βρείτε κάθε πότε και που θα κάνετε έκθεση για τους ιθαγενείς, για το καλό της ενημέρωσης, δε λέω…

Όμως, η μία έκθεση, είχε προγραμματιστεί σχεδόν αμέσως πριν την προηγούμενη του 2015. Όλοι το ήξεραν ότι θα γίνει 6 μήνες μετά τη Photokina, απλά γιατί έτσι είχαν αποφασίσει τότε πως τους βόλευε.

Κι όμως αυτοί οι έξυπνοι και σκεπτόμενοι άνθρωποι, αποφάσισαν Σεπτέμβριο μήνα του 2016 σχεδόν ομόφωνα, ή εντελώς ομόφωνα να κάνουν τη δική τους έκθεση με διαφορά 2 μόλις ημερών με άλλο διοργανωτή και σε άλλο χώρο, στο ίδιο διάστημα! Όσοι διαφώνησαν, θα πάνε στην άλλη έκθεσε πολύ απλά και λογικά γιατί έτσι είχαν προγραμματίσει. Αν η απόφαση για τη δεύτερη έκθεση είχε παρθεί στις αρχές του 2016, είχε επιλεγεί άλλος μήνας και είχαν όλοι ενημερωθεί, το θέμα θα ήταν διαφορετικό. Όχι πως δεν θα στράβωνε! Κι όμως και πάλι, δεν πήγαν όλοι, παρά την πλειοψηφική απόφαση! άρα;

Αν η συλλογική απόφαση μερικών γίνεται θεσμός από την επιβολή της λογική τους, και  των άλλων είναι η παράλογη, εγώ δεν το γνωρίζω, δεν μπορώ να το γνωρίζω. Μα και δεν με απασχολεί πλέον καθώς δεν αγοράζω επαγγελματικά φωτογραφικά. Ωστόσο η λογική θα μου επέβαλλε να βάλω και τους δυο διοργανωτές να κάνουν στον ίδιο χώρο, την ίδια περίοδο μια κοινή έκθεση, και άντε να διαρκέσει 1-2 ημέρες περισσότερες για να δει ο εξαθλιωμένος καταναλωτής όλα όσα άνετα βλέπει και στο διαδίκτυο από το σπίτι του, ή το μαγαζάκι του. Η όλη υπόθεση μοιάζει τραγικά με τα όσα συμβαίνουν στη βουλή των Ελλήνων. Όλοι εναντίον όλων!

Με επιχειρηματίες αυτού του επίπεδου όμως, όπως και πολιτικούς, γιατί και αυτοί κάτι πουλάνε, δεν αναρωτιέμαι πλέον γιατί φτάσαμε εδώ. Απλά οι έμποροι είναι ποιό τίμιοι καθώς ακολουθούν τις εντολές των εργοστασίων και το ξέρουμε.

Εμένα πλέον μου είναι αδιάφορα όλα αυτά, αποσύρθηκα, γράφω τακτικά σε μπλογκ, τραβώ αλλά όχι συχνά φωτογραφίες μόνο για το κέφι μου, όπως έκανα κάποτε πολύ παλιά. Δεν έχει κανένα νόημα να τρέχω σε εκθέσεις, παρά μόνο για να συναντήσω κανένα φίλο από τα παλιά. Όμως, σε όσους είπα να πάμε παρέα να δούμε την έκθεση, μου είπανε: ποιά έκθεση από τις δυο; σιγά να μη τρέχουμε τώρα! Θα τα δούμε στο internet. Έτσι πάνε και οι φίλοι και συνάδελφοι φωτογράφοι.

Δεν θέλω να πάρω τη θέση κανενός, με θλίβει όμως αυτός ο παράλογος ανταγωνισμός, η άστοχη πλειοψηφική, δημοκρατική απόφαση, η συμπεριφορά εξαναγκασμού στα μέλη και απέναντι στους φωτογράφους (αν θέλετε να μάθετε, ελάτε στη δική μας μια και μοναδική έκθεση) από τους οποίους ζουν όλοι αυτοί.

Κάποια φορά, πριν το 2000, σε μια παρουσίαση, υψηλόβαθμα στελέχη κατασκευαστή, είχαν πει σιγά-σιγά ο ένας στο αυτί του άλλου πως όλοι αυτοί οι φωτογράφοι δεν ξέρουν τι τους περιμένει (επαγγελματικά)!

Όμως εγώ τους άκουσα, και ήρεμα τους ερώτησα:

-Εσείς κύριοι ξέρετε τι σας περιμένει;

Και φυσικά μείνανε στα επόμενα τρία χρόνια δίχως εργασία. Γιατί; Γιατί απλά ο κάθε πωλητής της εταιρίας-κολοσσού έπρεπε να πουλήσει και ψηφιακά και αναλογικά φωτογραφικά, όπου το ένα ήταν σε βάρος των πωλήσεων του άλλου!

Καταλάβατε λογική;

Έτσι αν πάω, θα πάω κατά εκεί που είναι ποιο άνετη η πρόσβαση της έκθεσης. Θα πάω εκεί που θα βρω παλιά πράγματα και παλιούς γνώριμους, εκεί που θα δω και μερικές εκθέσεις με φωτογραφίες ειδικά νέων φωτογράφων. Θα πάω εκεί που η ανακοίνωση δεν βγήκε στο παρά πέντε λίγο πριν αλλάξει ο χρόνος ανατρέποντας προγραμματισμούς μηνών, και όποιος κατάλαβε. Και φυσικά αυτό έκανα, δεν θα γίνω χίλια κομμάτια και συχαίνομαι τους ανταγωνισμούς. Άσε που δεν έχω τίποτα να μοιράσω.

Όσο για το αν είναι σωστό, ή λάθος η επιλογή της μιας έκθεσης, ή της άλλης, θα πω ένα πράγμα μόνο. Το ποιός έχει δίκαιο, και ποιός άδικο δεν κάνουμε δικαστήριο εδώ. Η αγορά θα κρίνει, οι φωτογράφοι, όσοι έχουν μυαλό, ή τα έχουν χαμένα…

Ο δημιουργός φωτογράφος κι όχι ο imager ( από το imaging), μπορεί και να αποτύχει, έτσι κι αλλιώς έχει μάθει να ζει με την αποτυχία. Ο έμπορος όμως, που κατά ομολογία του δεν βγαίνει οικονομικά για να πάει ούτε σε μια έκθεση, σφάλλει επιχειρηματικά και δεν έχει άλλα περιθώρια. Όταν επιλέγει να στηρίξει τον ένα, ή τον άλλο ανταγωνιστή διοργανωτή διαιωνίζοντας ένα στείρο, ανούσιο και παράλογο ανταγωνισμό σε μια αγορά καθημαγμένη, ας αναλάβει τις ευθύνες του κα να μη ζητήσει δανεικά και τα ρέστα. Γιατί έτσι τώρα οι μισοί και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι δεν θα πάνε πουθενά, ή θα δουν μόνο τη μια έκθεση καθώς το κόστος εισόδου και μετακίνησης δεν είναι πλέον κάτι που μπορεί να αγνοήσει ο καθένας. Το ότι πέρασαν πολλοί επισκέπτες από τις δυο εκθέσεις, δεν με ενδιαφέρει προσωπικά που πήγαν. Αλοίμονο αν τα κλικ σε κάθε ιστοσελίδα ήταν και πελάτες που έκαναν και εμπορική πράξη! Πολύ απλά, μπενοβγαίνουν και τελικά πάνε στις αλυσίδες, αν πάνε. Κι όμως σήμερα πουλάνε τα κλικ και τις αποστολές ψηφιακών ενημερωτικών σε όλους εμάς ως διαφήμιση. Δηλαδή, κερδίζουν.

Θυμάται κανείς πόσοι ενεργοί φωτογράφοι υπήρχαμε πριν το 2006; Το 2010 μήπως; Το 2015;  Ας το αφήσουμε γιατί είναι σκέτη πίκρα.

Πέρα από αυτό, εγώ σκέφτηκα να πάω στην έκθεση που απευθύνεται στο χώρο της φωτογραφίας, κι όχι του imaging που μας επέβαλλαν. Πήγα τελικά εκεί που με προσκαλούν γι αυτό που ήμουν, ή είμαι, δηλαδή φωτογράφος. Άσχετα αν τώρα δεν ασχολούμαι.

Υπάρχει το σαράκι για τη φωτογραφία, όχι για το imaging. Έχω κάνει πάρα πολλά από αγάπη για τη φωτογραφία και τους φωτογράφους, έχω γράψει και έχω δημοσιεύσει επίσης μερικές χιλιάδες σελίδες, και συνεχίζω. Οι ανταγωνισμοί ποτέ δεν με ενδιέφεραν κι οτι γράφω το γράφω οχι για να μου πουν ευχαριστώ, αλλά μπας και λογικευτούν. Λυπάμαι γιατί η κατάσταση μου θυμίζει το καιρό που κάθε φωτογραφείο είχε και ένα πανάκριβο mini lab, κι όμως οι εισαγωγείς προσπαθούσαν να πουλήσουν ακόμη περισσότερα και με δάνεια! Αυτό είναι το εμπόριο, να τι κάνει ο ανταγωνισμός. Μήπως το ίδιο δεν γίνεται και στις εκλογές; όλοι έλαβαν το μύνημα και όλοι κέρδισαν. Εμείς τι κάναμε; χάσαμε μια ημέρα από τη ζωή μας, και έρχονται ακόμη χειρότερες ημέρες.

Εγώ κάνω λάθος συλλογισμούς;

Γιάννης Γλυνός

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s